Methodological problems of the system analysis
Ю. И. Александров "Закономерности актуализации индивидуального опыта и реорганизации его системной структуры: комплексное исследование"
Evaluation of the effectiveness of investment projects
System diagnostics of socio-economic processes
Ю. И. Александров "Закономерности актуализации индивидуального опыта и реорганизации его системной структуры: комплексное исследование"

Аннотация.

В работе анализируются закономерности формирования и актуализации систем, составляющих структуру индивидуального опыта. Показано, как может быть применен системный подход к анализу многоуровневых структур, отражающих историю развития (индивидуального и общественного). Сопоставляются: парадигмы активности и реактивности; закономерности нейрогенетического обеспечения научения с позиции этих парадигм; динамика системной дифференциации в процессах филоонтогенеза, научения и реализации дефинитивного поведения, а также в формировании структуры культуры; сознание и эмоции как характеристики разных уровней структуры индивидуального опыта.

Ключевые слова:

система, память, научение, поведение, мозг, психика, сознание, эмоции, культура.

Стр. 3-24.

Y.I. Alexandrov

"Regularities of actualization of individual experiences and reorganization of its systemic structure: a complex investigation"

Abstract. The article analyzes regularities of formation and actualization of systems composing the structure of individual experience. The method to apply systemic approach to the analysis of multi-level structures reflecting history of individual and social development is presented. Activity and re-activity paradigms are compared as well as regularities of neurogenetic subserving of learning from the viewpoints of these paradigms. Also the comparison is made of dynamics of systemic differentiation in fylogeny, ontogeny, during realization of definitive behavior and also during formation of structure of culture. Consciousness versus emotions as characteristics of different levels of the structure of individual experience are evaluated.

Keywords: system, memory, learning, behavior, brain, mind, consciousness, emotion, culture

Полная версия статьи в формате pdf.

2019-69-2
2019-69-1
2018-68-4
2018-S1

© ФИЦ ИУ РАН 2008-2018. Создание сайта "РосИнтернет технологии".