Моделирование характеристик деятельности отраслевых и региональных подсистем
К.А. Багратиони, О.С. Волков, А.Г. Прилипко, С.А. Урвачев "Сопротивление цифровой трансформации компании: роль социального капитала. Часть 1"
Методы и модели в экономике
Системный анализ в медицине и биологии
Управление устойчивым развитием
К.А. Багратиони, О.С. Волков, А.Г. Прилипко, С.А. Урвачев "Сопротивление цифровой трансформации компании: роль социального капитала. Часть 1"
Аннотация. 

В статье описывается проект цифровой трансформации компании – переход крупного логистического оператора к бизнес-модели на базе платформы. Компания – российский поставщик транспортных услуг – обратилась к цифровым технологиям в попытке повысить свою эффективность и отвоевать большую долю рынка. Крупные региональные подразделения компании, работая на огромной территории России, привыкли к очень высокой степени свободы в ведении бизнеса. Менеджеры установили тесные связи с индивидуальными перевозчиками, которые теперь вынуждены были соблюдать единые для всей компании стандарты рабочего процесса, продиктованные новой информационной системой. Формулируется вывод о том, что в случаях глубоких организационных изменений, таких как переход к бизнес-модели на базе платформы, неизбежным будет уничтожение социального капитала отдельных менеджеров, связанного с прежними процедурами. Следовательно, сопротивление изменениям объясняется потерей социального капитала, который компания не может восстановить.

Ключевые слова: 

цифровая трансформация, цифровые платформы, инновации, организационные изменения; социальный капитал.

Стр. 15-25.

DOI: 10.14357/20790279220102
 
 
 
Литература

1. Gawer A. Bridging differing perspectives on technological platforms: Toward an integrative framework. Research policy. 2014. 43(7). P. 1239-1249.
2. McIntyre D.P., & Srinivasan A. Networks, platforms, and strategy: Emerging views and next steps. Strategic management journal. 2017. 38(1). P. 141-160.
3. Brunn P., Jensen M., & Skovgaard J. e-Marketplaces: Crafting A Winning Strategy. European Management Journal. 2002. 20(3). P. 286-298.
4. Ordanini A., & Pol A. Infomediation and competitive advantage in B2B digital marketplaces. European Management Journal. 2001. 19(3). P. 276-285.
5. Kenney M., & Zysman J. The rise of the platform economy. Issues in science and technology. 2016. 32(3). P. 61.
6. Parker G., Van Alstyne M.W., & Jiang X. Platform ecosystems: How developers invert the firm. Boston University Questrom School of Business Research Paper. 2016. (2861574).
7. Parker G.G., Van Alstyne M.W., & Choudary, S.P. Platform revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. WW Norton & Company. 2016.
8. Evans, P.C., & Gawer, A. The rise of the platform enterprise: a global survey. 2016.
9. Moch M.K., & Bartunek J.M. Creating alternative realities at work: The quality of work life experiment at FoodCom. Harper Business. 1990.
10. Waddell D., & Sohal A.S. Resistance: a constructive tool for change management. Management decision. 1998. 36(8). P. 543-548.
11. Oreg S. Personality, context, and resistance to organizational change. European journal of work and organizational psychology. 2006. 15(1). P. 73-101.
12. Bourdieu P. The forms of capital. 1986.
13. Sedera D., Lokuge S., Grover V., Sarker S., & Sarker S. Innovating with enterprise systems and digital platforms: A contingent resource-based theory view. Information & Management. 2016. 53(3). P. 366-379.
14. Koskinen K., Bonina C., & Eaton B. Digital platforms in the global south: foundations andresearch agenda. In International Conference on Social Implications of Computers in Developing Countries. Springer. Cham. 2019. P. 319-330.
15. Coch L., & French Jr J.R. Overcoming resistance to change. Human relations. 1948. 1(4). P. 512-532.
16. Cinite I., & Duxbury L.E. Measuring the behavioral properties of commitment and resistance to organizational change. The Journal of Applied Behavioral Science. 2018. 54(2). P. 113-139.
17. Nord W.R., & Jermier J.M. Overcoming resistance to resistance: Insights from a study of the shadows. Public Administration Quarterly. 1994. P. 396-409.
18. Palmer I., & Dunford R. Organizational change and the importance of embedded assumptions. British Journal of Management. 2008. 19. P. 20-32.
19. Dent E.B., & Goldberg S.G. Challenging “resistance to change”. The Journal of applied behavioral science. 1999. 35(1). P. 25-41.
20. Hauschildt J. Opposition to innovations—destructive or constructive?. In The dynamics of innovation. Springer, Berlin, Heidelberg. 1999. P. 213-236.
21. Daniel W.W., & Hogarth T. Worker support for technical change. New Technology, Work and Employment. 1990. 5(2). P. 85-93.
22. Zwick T. Employee resistance against innovations. International journal of Manpower. 2002. 23(6). P. 542-552.
23. Armenakis A., Harris S., & Mossholder K. Creating readiness for organizational change. Human relations. 1993. 46(6). P. 681-703.
24. Kotter J.P. Leading change. Harvard business press. 2012.
25. Caldwell R. Change leaders and change managers: different or complementary?. Leadership and Organization Development Journal. 2003. 24(5). P. 285-293.
26. Caldwell R. Agency and change: Rethinking change agency in organizations. Routledge. 2006.
27. Lau C.M., & Woodman R.W. Understanding organizational change: A schematic perspective. Academy of management journal. 1995. 38(2). P. 537-554.
28. Nov O., & Ye C. Resistance to change and the adoption of digital libraries: An integrative model. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2009. 60(8). P. 1702-1708.
29. Burnes B. Understanding resistance to change–building on Coch and French. Journal of change management. 2015. 15(2). P. 92-116.
30. Bourdieu P. Outline of a Theory of Practice (Vol. 16). Cambridge university press. 1977.
31. Emirbayer M., & Johnson V. Bourdieu and organizational analysis. Theory and society. 2008. 37(1). P. 1-44.
32. Bourdieu P. The social space and the genesis of groups. Theory and society. 1985. 14(6). P. 723-744.
33. Bourdieu P., & Nice R. The production of belief: contribution to an economy of symbolic goods. Media, culture & society. 1980. 2(3). P. 261-293.
34. Coleman J.S. Social capital in the creation of human capital. American journal of sociology. (1988). 94. P. 95-120.
35. Nahapiet J., & Ghoshal S. Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review. 1998. 23(2). P. 242-266.
36. Thomas G.M., Meyer J.W., Ramirez F.O., & Boli J. Institutional structure: Constituting state, society, and the individual. Newbury Park, CA: Sage. 1987. P. 150-172.
37. Sieweke J. Pierre Bourdieu in management and organization studies—A citation context analysis and discussion of contributions. Scandinavian Journal of Management. 2014. 30(4). P. 532-543.
38. Bourdieu P. Symbolic power. Critique of anthropology. 1979. 4(13-14). P. 77-85.
39. Granovetter M.S. The strength of weak ties. American journal of sociology. 1973. 78(6). P. 1360-1380.
40. Battilana J., Leca B., & Boxenbaum E. 2 how actors change institutions: towards a theory of institutional entrepreneurship. Academy of Management annals. 2009. 3(1). P. 65-107.
41. Geertz C. Peddlers and princes: Social development and economic change in two Indonesian towns (Vol. 318). University of Chicago Press. 1963.
42. Granovetter M. Coase revisited: Business groups in the modern economy. Industrial and corporate change. 1995. 4(1). P. 93-130.
43. Waldinger R. The ‘other side’ of embeddedness: A case‐study of the interplay of economy and ethnicity. Ethnic and racial studies. 1995. 18(3). P. 555-580.
44. Humphreys M., & Brown A.D. Narratives of organizational identity and identification: A case study of hegemony and resistance. Organization studies. 2002. 23(3). P. 421-447.
 
 
 
2024-74-1
2023-73-4
2023-73-3
2023-73-2

© ФИЦ ИУ РАН 2008-2018. Создание сайта "РосИнтернет технологии".